Každodenní praxe obou zdravotníků spočívá v mnohem širším spektru činností, než jen v obecně známém zjednodušení: jeden předepíše, druhý vydá.
Adherence
Rolí farmaceuta je podpořit u pacienta pochopení významu užívání léku pro jeho zdraví. Pacient dostává od farmaceuta nejen informaci, kterou mu sdělil před několika hodinami nebo dny lékař, ale i další podrobnosti k aktuální léčbě. Vše si tak i lépe zapamatuje a posílí se jeho motivace k užívání předepsané léčby.
Jak ukázal reprezentativní průzkum[1] SC&C pro ČLnK z roku 2019, rady farmaceutů dodržují pacienti až v 98 %. Jedná se například o doporučení týkající se času užívání léku, délky užívání, kombinace léčivých přípravků s jídlem či nevhodnosti užívání léků s alkoholem. Průzkum také ukázal, že pacienti v lékárně často získávají doplňující informace, které jim lékař nestihl nebo nemohl sdělit – například ohledně kombinace s dalšími léky, samoléčby, vhodného režimu nebo stravování.
Řešení lékových chyb
Farmaceuti hrají v systému zdravotní péče klíčovou roli jako poslední kontrolní článek před tím, než se léčivý přípravek dostane k pacientovi. Často právě oni odhalují chyby v preskripci, které by mohly vést k závažnému poškození zdraví. Jedná se nejen o chyby vzniklé překlepem nebo záměnou názvu léku, ale i o nesprávné dávkování, nevhodné kombinace léčiv a chyby při výběru lékové formy a síly přípravku. V mnoha případech tyto chyby konzultují s předepisujícími lékaři, čímž přispívají k bezpečnější léčbě pacientů. Tato spolupráce mezi farmaceuty a lékaři je klíčová pro prevenci nežádoucích účinků a zajištění efektivní farmakoterapie.
Výsledky projektu ČLnK “Sledování lékových chyb”, který proběhl v polovině dubna 2025 a do kterého se zapojilo přes 1 100 lékáren, přinesly konkrétní čísla. Ve sledovaném období bylo zachyceno přes 12 000 chyb, což představuje v průměru dvě odhalené chyby denně v každé zapojené lékárně. Nejčastější chybou bylo předepsání léků na více než tři měsíce (v rozporu s legislativou). Zaznamenány však byly i chyby s potenciálně závažnými následky – například předepsání vysoké dávky, chybějící či nevhodné dávkování, nebo dokonce záměna léčiv kvůli podobnosti názvu. Tyto zásahy nejsou výjimkou a většina farmaceutů podobné situace řeší denně.
Většinu chyb zvládne farmaceut vyřešit sám přímo při výdeji, ale spousta z nich je potřeba řešit prostřednictvím okamžité konzultace s lékařem. Právě tato týmová spolupráce je klíčová (v 95,7 % případů lékaři přijali návrh řešení od farmaceuta).
Projekt jasně ukázal, že spolupráce lékaře a farmaceuta není jen přidanou hodnotou, ale nezbytným předpokladem bezpečné a efektivní léčby. Společným úsilím těchto zdravotníků se nejen chrání zdraví pacientů, ale také šetří prostředky veřejného zdravotního pojištění tím, že se předchází následkům pochybení v medikaci.
Příprava individuálních léčivých přípravků
Vedle výdeje hromadně vyráběných léků připravují ve svých laboratořích farmaceuti také léčivé přípravky “šité na míru jednotlivým pacientům” - masti, tobolky, roztoky, čípky a mnoho dalších. Tyto léky vznikají na základě individuálního lékařského předpisu, který zohledňuje specifické potřeby konkrétního pacienta. Na specializovaných odděleních některých lékáren farmaceuti připravují také zvlášť náročné lékové formy: enterální výživu, parenterální roztoky, radiofarmaka, chemoterapeutika a další.
Motivace pacienta k návštěvě lékaře
Lékárny jsou v mnoha případech místem, kde pacientovi pomohou odborně zhodnotit jeho zdravotní stav. Vzhledem k tomu, že je lidé navštěvují asi 5x častěji než jiná zdravotnická zařízení, mohou farmaceuti pacienta po rozhovoru s ním motivovat k návštěvě lékaře, pokud není samoléčba dostačující nebo vhodná.
Při poskytování odborných konzultací mohou farmaceuti pomoci se záchytem některých onemocnění nebo jejich rizikových faktorů, jako je např. vysoká hladina cukru v krvi, zvýšený cholesterol, vysoký krevní tlak nebo poruchy paměti - a to vše díky speciálnímu proškolení v Garantovaných kurzech České lékárnické komory. V případě záchytu pak farmaceut pacienta odesílá k lékaři a napomáhá tak ke včasné diagnostice onemocnění.
Výdej léků do ordinací a nemocničních oddělení
Farmaceuti vydávají léčivé přípravky a zdravotnické prostředky nejen pacientům, ale i lékařům do ordinací a na nemocniční oddělení. Připravují pro ně také individuální přípravky, které lékaři používají při vyšetření nebo k ošetření pacientů. Často se jedná o injekce, dezinfekční přípravky, obvazový materiál, individuální přípravky nebo zvlášť náročné lékové formy.
Vzájemné komunikace, vzdělávání a konzultace
Obě profese jsou velmi spjaté. Již náplně studentů obou oborů na univerzitách se vzájemně prolínají, u každého oboru s důrazem na jinou část péče o zdraví. Společnou styčnou plochou je především farmakoterapie, kde vzdělání lékaře je orientováno více na diagnostiku a nastavení léčby, vzdělání farmaceuta více na individuální zhodnocení léčby u konkrétního pacienta v souvislostech a předcházení možných lékových chyb.
Lékaři a farmaceuti se vzájemně vzdělávají, neboť léčiva a léčba jednotlivých onemocnění se neustále vyvíjí a pokrok se promítá i do každodenní praxe lékařů a farmaceutů. Ti se o své poznatky vzájemně dělí. Velmi často je nutná vzájemná komunikace i s ohledem k výpadkům léků a jejich řešení tak, aby byla zachována kontinuita léčby pacienta, její kvalita a bezpečnost.
Ředění vakcín
Farmaceuti v očkovacích centrech úzce spolupracují s lékaři a zdravotními sestrami. Aktivně se tak podílí na procesu očkování a jeho zefektivnění. Farmaceuti i studenti farmaceutických fakult ředí koncentrovaný roztok vakcín od výrobce na požadovaný objem a připravují jednotlivé dávky. Lékaři v očkovacích centrech pacienta vyšetří a následně očkují. Oba zdravotníci poskytují pacientům konzultace před i po očkování.
Přečtěte si také: Den lékáren 2021
[1] Zdroj: Reprezentativní výzkum SC&C realizovaný v dubnu 2019. Celkem 1 008 respondentů ve věku
18–79 let, celá ČR.
VYUŽIJTE ON-LINE PORADNU
Ptejte se odborných farmaceutů na oblast léčiv on-line. Rádi Vám zodpoví dotazy související se správným užíváním, dávkováním či (ne)vhodným užíváním léků či lékovými interakcemi nebo s dalšími tématy z oblasti lékárenství. Poradna je anonymní, pro rychlejší a co nejpřesnější odpověď je třeba vyplnit potřebné informace o Vás.