Zinek a jeho vliv na zdraví

Zinek (chemický symbol Zn) je měkký, lehce tavitelný kov.
Tento stopový (v těle je ve velmi malé koncentraci) a esenciální (látka, kterou si tělo nedokáže vyrobit, proto ji musíme přijímat v potravě) prvek je nezbytný pro všechny formy života – rostliny, zvířata i lidi. Je životně důležitý pro mnoho biochemických a fyziologických funkcí v lidském organismu.

Zdroje zinku

V lidském těle hraje zásadní roli ve více než 300 enzymech. Podílí se na syntéze proteinů a nukleových kyselin, na buněčné dělení, ale také na apoptóze (řízená buněčná smrt). Je potřebný pro tělesný růst a vývoj, nezbytný pro imunitní systém, neurologické funkce, reprodukci, účastní se při tvorbě inzulínu a má zásadní vliv na metabolismus cukrů, tuků a bílkovin (tzv. makroživin). Mimo to působí nepřímo jako antioxidant. Podílí se na ochraně buněk a buněčných membrán před poškozením volnými radikály. Dále má velký význam při hojení ran a příznivě působí na pokožku, vlasy a nehty. Také chrání před vznikem šedého zákalu či jinými degenerativními chorobami. V neposlední řadě zinek ovlivňuje vnímání chuti, zvyšuje chuťovou ostrost a povzbuzuje chuť k jídlu, čehož se využívá při nechutenství. 
Tělo dospělého člověka obsahuje 2,3 g. Zinek je nutný pro každého z nás. Větší požadavky na zinek klade organismus v období kojení a těhotenství; v dětském věku, kdy dochází k růstu a vývoji; také ve vyšším věku je nutná dostatečná koncentrace zinku a v neposlední řadě u rizikových skupin obyvatelstva kam řadíme kuřáky, alkoholiky, také u sportovců a striktních vegetariánů a veganů.

Zdroj zinku

Zinek je hojně zastoupen v mase a jiných potravinách bohatých na bílkoviny, v celozrnných obilovinách, luštěninách, kořenové zelenině, dýňových semínkách a také v droždí.

Tabulka uvedená níže ukazuje přehled vybraných potravin a jejich průměrný obsah zinku (mg/kg).

Průměrný obsah zinku v potravinách (mg/kg)

Hovězí maso

30

Mrkev

30

Vepřové maso

40

Kukuřice, zrno

16

Hovězí játra

51

Brambory

2

Vejce

14

Špenát

9

Fazole

100

Ořechy

24

Ovesné vločky

140

Rýže loupaná

3

Zinek je lépe využitelný z živočišných než z rostlinných zdrojů, proto se jeho deficit často objevuje u vegetariánů a veganů. Denní potřeba zinku se odvíjí od věku; pro děti do 4 let - 3mg; od 4-8 let - 5 mg; do 13 let - 8 mg; do 19 ti let - 9-11 mg (dívka/chlapec), nad 19 let - 11 mg a pro těhotné a kojící - 12-13 mg. Doporučená denní dávka zinku je v České republice stanovena vyhláškou na 15 mg a nejvyšší přípustné množství v denní dávce je 25 mg.

Nedostatek zinku

Nedostatek zinku může způsobovat únavu, časté změny nálad a další psychické projevy. Dále dochází ke zhoršení kůže po celém těle. Kůže je suchá, hrubá, déle se hojí drobná poranění, rozvíjí se dermatitida (zánět kůže), tvoří se puchýřky nebo praskliny. U chronických ekzematiků může docházet ke zhoršení příznaků ekzému. Vlasy i nehty jsou lámavější. Dostatečný příjem zinku je nutný hlavně v období těhotenství a u pacientů, kteří trpí cukrovkou (diabetes mellitus typu I i II), také je vhodný pro posílení imunity.

V těhotenství je zinek velmi důležitý. Ovlivňuje růst a dělení buněk a jeho nedostatek může způsobit defekty při vývoji nervové trubice, abnormality, kosterní malformace a celkově špatný vývoj plodu. Jestliže je deficit výrazný může docházet ke spontánním potratům a předčasným porodům, nízké porodní hmotnosti nebo komplikaci při porodu. Proto se zinek často objevuje v tzv. těhotenských vitamínech (např. GS Mamavit® - obsah zinku je 10 mg).
U diabetiků je nutný dostatečný přísun zinku, protože bylo dokázáno, že jejich slinivka obsahuje asi polovinu normálního množství zinku. Zinek je totiž důležitý pro tvorbu inzulinu, pokud je ho nedostatek, tvoří se inzulinu málo, dochází tak k ovlivnění metabolismu cukrů v těle. Vysoké množství je také v očních tkáních, jeho nedostatek pak zhoršuje jak vidění, tak postižení zraku u diabetiků. Proto se diabetikům doporučuje v rámci prevence diabetických komplikací mít dostatečně pestrou stravu bohatou na obsah zinku. Pokud by nestačila strava, existuje spoustu doplňků stravy s obsahem tohoto prvku. V jednotlivě volně dostupných přípravcích se množství zinku pohybuje v rozmezí 10 – 25 mg v jedné tabletě. S výběrem konkrétního přípravku je dobré poradit se s lékárníkem.      
Zinek se uplatňuje také v období chřipek a nachlazení, má imunostimulační schopnosti (tzn., zvýší odolnost těla, proti onemocnění), lepší působení má v kombinaci s vitamínem C. Tato kombinace dokáže zmírnit (příp. zkrátit) dobu nachlazení, které je obvykle způsobeno virovou infekcí.     
Kombinace zinku se selenem v těle působí antikancerogenně (protinádorově) a také proti volným radikálům a zpomaluje stárnutí organismu.        
Dále působí na chuť k jídlu, nechutenství může proto ukazovat na jeho nedostatek. Při velkém nedostatku zinku v těle může vznikat anorexie, často v souvislosti se stářím nebo nádorovým onemocněním. Na nedostatek zinku musíme pamatovat u dětí, které trpí nechutenstvím a jsou často nemocné.

Nadměrný přísun zinku

Při běžném užívání je otrava velmi vzácná, zinek se v organismu nekumuluje, nadbytečné množství je vyloučeno organismem.

Chronická toxicita může být způsobena dlouhodobým příjmem 10-20x vyšší denní dávky a projevuje se především ovlivněním vstřebávání jiných prvků – hlavně mědi a železa a jejich následným deficitem (objeví se např. chudokrevnost).
Riziko hrozí také následkem práce s kovy, a to vdechování par nebo práškového zinku. Projevuje se průjmem, zvracením, nevolností a bolestmi hlavy a svalovými bolestmi.

Autor: Mgr. Veronika Maňáková

Lékárna Dr. Max, Zlín

Zdroje:

  1. https://cs.wikipedia.org/wiki/Zinek
  2. https://www.celostnimedicina.cz/zinek.htm
  3. http://galenus.cz/clanky/vyziva/mineraly-zinek
  4. https://cs.wikipedia.org/wiki/Doporu%C4%8Den%C3%A1_denn%C3%AD_d%C3%A1vka
  5. http://woman.thenest.com/selenium-zinc-5389.html
  6. http://imr.sagepub.com/content/40/1/28.long
  7. http://www.direct-ms.org/sites/default/files/ZincImmuneFunction.pdf

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr