Každý z nás zná ten pocit, kdy se po náročné práci nebo sportovní aktivitě svalíme do postele. Je to přirozené, jsme unavení. Únava však může mít mnohem vážnější příčiny i důsledky.

Únava

Co je to únava a jaké jsou její příznaky?

Únava je přirozený tělesný projev úbytku energie. Za běžných okolností se jedná o vyčerpání energetických zásob organizmu a nahromadění odpadních látek v krvi a svalech. Tím dochází k oslabení tělesných a psychických funkcí a současně ke snížení pozornosti a vnímání.

Není únava jako únava. Únavu můžeme jednoduše rozdělit na krátkodobou a dlouhodobou.

Krátkodobá únava

Zde se většinou nejedná o příznak jiného onemocnění. Pro lepší představu můžeme použít jednoduchý příklad s mobilním telefonem. Tak, jako se po několika hodinovém telefonátu nebo po brouzdání na internetu vybije baterie mobilu, také lidský organizmus se unaví po náročnější fyzické, případně psychické námaze.

Tělo i mysl pracují na poloviční výkon a vysílají signály v podobě ospalosti, aby se ztracená energie a životní síla obnovila.

Jakmile si dopřejeme dostatečnou dobu spánku či relaxaci, únava odezní a člověk pokračuje v běžných aktivitách. Funguje to podobně, jako když připojíme vybitý mobilní telefon k nabíjecímu zařízení.

Dlouhodobá únava

Trvá více než dva týdny, zlepšení se nedostaví ani po spánku. Projevuje se například zhoršením nálady, podrážděností a ztrátou zájmu o oblíbené aktivity. Sociální kontakt s okolím je snížený, stejně tak pracovní nasazení a efektivita. Klesá sexuální apetit, pozornost a soustředěnost. Často se také vyskytuje bolest hlavy, svalů, případně trávicí problémy jako křeče v žaludku, zpomalené trávení a nechuť k jídlu.

Tento projev organizmu není vhodné brát na lehkou váhu, protože řešení není tak jednoduché jako v případě připojení mobilního telefonu ke zdroji elektrického proudu.

Typickou příčinou chronické únavy bývá především nevhodná životospráva, tedy nadměrná nebo častá konzumace alkoholu, kouření, nevyvážená strava, změna biorytmu (nástup na mateřskou apod.), stres, nedostatek vitamínů a minerálních látek.

Můžeme se setkat také s pojmem „vyčerpání organizmu“, který se může prolínat s definicí únavy. Je to ale hraniční stav, kdy je organizmus na pokraji svých sil a hrozí kolaps.

Chronický únavový syndrom

Dlouhodobá únava, trvající déle než 6 měsíců, bývá provázena bolestmi hlavy, horečkou po sebemenší námaze, bolestmi svalů a kloubů, poruchami spánku, paměti a koncentrace. Tento stav označujeme jako chronický únavový stav (syndrom).

Faktory související s únavou

  1. Věk - s přibývajícím věkem se energetická výdrž organizmu snižuje.
  2. Léky – únavu a ospalost mohou způsobovat také některé léky, například antihistaminika, antipsychotika, antidepresiva anebo sedativa. Pokud u sebe zpozorujete dlouhodobější únavu, poraďte se se svým lékařem nebo lékárníkem, abyste našli vhodnější řešení, které bude kompromisem obou problémů.
  3. Onemocnění – únava může být příznakem zatím nediagnostikovaného onemocnění (např. chudokrevnost, cukrovka, snížená funkce štítné žlázy, onemocnění srdce a cév, deprese, celiakie – nesnášenlivost lepku, snížená produkce hormonů – testosteronu, estrogenu, roztroušená skleróza, vysoký krevní tlak, nádorová onemocnění). V případě, že i přes dodržování správné životosprávy pociťujete dlouhodobý úbytek energie, případně se přidruží nějaké další příznaky (např. pocit chladu, hubnutí, nebo naopak přibývání na váze, žízeň, mravenčení v končetinách, trávicí potíže, dušnost, bušení srdce apod.), které by mohly signalizovat některé z výše uvedených onemocnění, neváhejte navštívit lékaře. Vyšetření s odběrem krve může diagnostikovat případné onemocnění.
  4. Dehydratace organismu – častá příčina únavy s jednoduchým řešením, obvykle se projevuje také bolestí hlavy, tmavou močí a suchostí sliznic (ústa, oči).
  5. Okolí a psychika – pracovní prostředí, atmosféra, kolektiv, stres. To vše jsou faktory, které se v průběhu dne mohou podílet na úbytku energie těla. Často je na pracovišti nadměrný hluk a ruch, což zdravému fungování člověka příliš neprospívá.
  6. Přirozený je únavový stav po prodělané nemoci, kdy je potřebná určitá doba pro rekonvalescenci organismu.

Možnosti samoléčby

- omezit konzumaci nápojů s obsahem kofeinu (káva, energetické drinky) – ty jsou pouze krátkodobým řešením, které vede spíše ke zhoršení projevů únavy, případně k maskování příznaků jiného onemocnění, nárazové dávky navíc ovlivňují kardiovaskulární systém a častá konzumace těchto nápojů způsobuje návyk

- spánek - alespoň 8 hodin, bez použití léků, spánková hygiena

Pohyb- relaxace, meditace, jóga a další způsoby aktivní regenerace organismu

- vyhýbat se alkoholu a kouření

- pestrá strava, dostatek vlákniny, vitamínů a bílkovin (vhodnými potravinami jsou např. ovesné vločky, banány, čočka, skořice anebo vlašské ořechy, které jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny, hořčík, železo, zinek a vitamíny skupiny B)

- nekonzumovat těžká jídla před spaním

- dodržovat pitný režim (množství závisí na výšce, váze a fyzické aktivitě během dne)

- pohyb (alespoň třicet minut denně)

- pravidelně větrat

Výživa a doplňky stravy

Vitaminy a minerály

Z vitaminů je vhodné doplnit vitaminy skupiny B, které posilují nervový systém a imunitu, vitamin C (posiluje imunitu, zvyšuje odolnost organismu, podporuje vstřebávání železa a účastní se antioxidačních pochodů) a vitamin D, jehož množství v organismu je u většiny populace v naší zeměpisné šířce podprůměrné, proto je dobré jej užívat jako doplněk stravy. Má příznivý vliv na kosti a zuby, pomáhá také zlepšovat náladu a sekundárně zvyšuje výdrž organizmu. Jeho přítomnost je také nezbytná pro vstřebávání vápníku.

Z minerálů se doporučuje zvýšit příjem hořčíku (důležitý pro správnou činnost nervů, působí jako přirozený uklidňující prostředek, ovlivňuje uvolňování energie z glukozy), případně železa (při anémii).

Koenzym Q10 = Ubichinon

Látka přirozeně se vyskytující v organismu, která působí při uvolňování energie, nezbytné pro funkci veškerých pochodů v těle. Jeho množství s rostoucím věkem ubývá. Prokazatelně snižuje únavu, zlepšuje mentální funkce a má také antioxidační efekt.

L-karnitin

Další z přirozeně se vyskytujících látek v lidském organismu, která se podílí na uvolňování energie. Spolu s koenzymem Q10 a esenciálními mastnými kyselinami (rybí tuk, pupalkový olej), které slouží jako energeticky bohaté substráty pro koneznym Q10, tvoří efektivní kombinaci pro zajištění zvýšení energie.

Piracetam, Lecitin

Nootropní látky - tedy látky, které zlepšují zásobení mozku kyslíkem a glukózou, tím zlepšují mozkové funkce a snižují únavu.

Guarana

Vhodnější alternativou pro zajištění stimulujícího efektu kofeinu, než jsou kávové nápoje. Působí proti únavě a stresu. Kromě kofeinu, jehož množství je asi 4-násobně vyšší než v běžné kávě, dodá také vitaminy a minerály. Kofein navíc dodává do organismu pozvolna (nástup účinku je po cca 60 - 90 minutách), neovlivňuje tedy významně kardiovaskulární systém a výsledný efekt přetrvává až 6 hodin. Samostatný článek o vlastnostech guarany naleznete ZDE.

Zelený čajZelený čaj a Yerba maté

Kofein je obsažen také v některých druzích čaje, jako je zelený čaj nebo yerba maté. Povzbuzující účinek trvá déle, kromě toho má zelený čaj také antioxidační účinky a yerba maté navíc obsahuje spoustu vitaminů a minerálních látek.

Ženšen (Panax ginseng, sibiřský ženšen = Eleutherococcus)

Používá se více než 2000 let, bývá označován jako „životabudič“ nebo také „elixír mladosti“. Působí na tělesné i psychické funkce, povzbuzuje tělo k vyššímu výkonu.

Maca („peruánský ženšen“)

Zlepšuje psychickou i fyzickou odolnost organismu, působí pozitivně při stresu a vyčerpanosti. Zlepšuje paměť, myšlení a koncentraci, podporuje imunitní systém, snižuje pocity úzkosti a používá se také jako afrodiziakum a stimulant potence a plodnosti.

Goji (Kustovnice čínská)

Přezdívané také „superovoce“, obsahuje pětinásobně větší podíl vitamínu C než pomeranč. Jedna hrst těchto červených plodů dodá tělu potřebnou dávku na celý den.

Chia (Šalvěj hispánská)

Semínka této rostliny jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny, vápník a železo.

Mgr. Peter Karaba

FN Motol

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr