Vitamín D – stačí syntéza vlivem slunečního záření?

Vitamín D je v tucích rozpustný vitamín. Můžete ho najít i pod označením kalciferol a rozumíme jím tyto dvě látky: cholekalciferol (vitamín D3), který vzniká působením UV záření a v malé míře je přijímán potravou živočišného původu, a také ergokalciferol (vitamín D2), který je získáván potravou rostlinného původu.

vitamin d ze slunce

Funkce vitamínu D pro člověka

Vitamín D hraje významnou roli při regulaci metabolizmu vápníku v organizmu. Je zapotřebí při tvorbě a mineralizaci kostí a zubů, při růstu, fyzickém zatížení kostí a při hojení zlomenin. Vitamín D má také pozitivní efekt na schopnost učení a pamatování, proto je používán u různých typů neurologických a psychiatrických chorob. Udává se i blahodárné působení vitamínu D na imunitní a kardiovaskulární systém, nebo jako doplňková terapie při prevenci a léčbě nádorů.

Nedostatek vitamínu D

Nedostatek vitamínu D (hypovitaminóza) se projevuje u dětí křivicí, v dospělosti osteomalacií (měknutím kostí). Hypovitaminóza působí nepříznivě na vznik a průběh aterosklerózy, kardiovaskulárních a cerebrovaskulárních chorob, většiny maligních onemocnění, diabetu, infekčních onemocnění.

Nedostatkem vitamínu D mohou být ohroženy těhotné a kojící matky, kojenci a malé děti, senioři, obézní jedinci, jedinci s tmavší pletí (hlavně z oblasti rovníku), osoby, které z náboženských důvodů zakrývají většinu těla, osoby upoutané na lůžko, osoby s malabsorpčními poruchami, se sluneční alergií, vězni atd. Vzhledem k tomu, že by se jemná dětská pokožka neměla vystavovat přímému slunečnímu záření, podává se u nás všem dětem ve věku 14 dní až jeden rok jedna kapka vitamínu D3 denně. U ostatních ohrožených skupin by měla být při klinických příznacích hypovitaminózy monitorována hladina vitamínu D a v případě potřeby doplněna.

Zdravému jedinci by mělo stačit k pokrytí denní dávky vitamínu D zhruba půl hodiny na slunci, přičemž stačí, aby byl slunci vystaven pouze obličej nebo předloktí. Účinnost slunečního záření v naší zeměpisné šířce je však dostatečná pouze asi od května do září. K suplementaci vitamínu D by tudíž mělo docházet i u nerizikových jedinců, a to od podzimu do jara.

vitamin-dZdroje vitamínu D

  • UV záření - vitamín D se tvoří v organismu především působením ultrafialového záření na kůži. Množství takto získaného vitamínu D závisí nejen na délce slunění, ale také na dalších faktorech, kterými jsou např. pigmentace kůže (čím tmavší kůže, tím nižší syntéza vitamínu D), zeměpisná šířka, roční období, oblačnost, znečištění ovzduší nebo míra ochrany proti ultrafialovému záření (oblečení, opalovací krémy).
  • Potrava – na vitamín D je bohatý zejména rybí tuk, dále pak játra, vejce, mléko, máslo, houby, obilné klíčky, avokádo, banány atd..
  • Léky
    • vázané na recept – např. ve formě kapek a tobolek
    • bez receptu – např. tablety Caltrate Plus®, žvýkací tablety Calcichew D3®
    • Potravinové doplňky – vybrat si můžete z nepřeberného množství preparátů ať už samotného vitamínu D nebo jako součást některého kombinovaného přípravku (s vápníkem, multivitaminy, rybí tuk). Najdete ho ve formě kapek nebo želatinových kapslí. Pro děti jsou k dispozici i multivitaminové sirupy (Pikovit).

PharmDr. Nora Tůmová

Lékárna Na Mendlově nám., Brno