Laktózová intolerance

Trápí vás zažívací potíže po konzumaci mléka nebo mléčných výrobků? Jednou z příčin může být právě laktózová intolerance.

Mléko

Laktózová intolerance (nebo také laktózová nesnášenlivost, laktázová nedostatečnost, laktázová insuficience nebo laktázová deficience) je porucha trávení a vstřebávání mléčného cukru neboli laktózy. Obtíže se většinou projevují zvýšenou plynatostí, bolestmi břicha, případně i řidšími stolicemi po požití mléka nebo méně často i po konzumaci mléčných výrobků. Příčinou laktózové intolerance je nedostatečná tvorba enzymu laktáza v tenkém střevě. Tento enzym štěpí laktózu na jednodušší cukry (glukózu a galaktózu). Důležité je nezaměňovat laktózovou intoleranci s alergií na bílkoviny kravského mléka, galaktosémií (metabolické onemocnění, při kterém se hromadí galaktóza v krvi) či dalšími důvody odmítání mléka.

Jsou popsány tři typy laktózové intolerance:

  • vrozená – úplné chybění enzymu laktáza
  • primární – nedostatečnost enzymu laktáza. Jde o geneticky „naprogramovaný“ úbytek enzymu laktázy v tenkém střevě. Často souvisí s nižší konzumací mléčných výrobků v dospělosti, čímž se pak tvoří enzymu méně. Při zvýšení příjmu mléka se potom mohou objevit zažívací problémy.
  • sekundární – vzniká v důsledku poškození tenkého střeva nebo zrychleným pohybem tráveniny ve střevě v důsledku jiné nemoci (např. neléčené celiakie, Crohnovy choroby či infekčního onemocnění).

V naší populaci trpí laktózovou intolerancí přibližně 10 % obyvatel (ve světě je to až 70 % - zejména v oblastech, kde se běžně nekonzumuje mléko; např. Thajsko, Afrika). Ve většině případů jde o primární typ intolerance.

K čemu v těle při laktózové intoleranci dochází?

Laktóza je mléčný cukr, který se skládá ze dvou cukerných jednotek (monosacharidů) glukózy a galaktózy. Jak již bylo řečeno výše, ke štěpení a vstřebávání laktózy je zapotřebí enzym laktáza. Bez rozštěpení laktózy na monosacharidy nedochází ke vstřebání do těla. Laktóza pak postupuje tenkým střevem a váže na sebe vodu. Tím se urychluje průchod tráveniny tenkým střevem, což zhoršuje další trávení laktózy. V tlustém střevě je pak laktóza fermentována střevní mikroflórou. Látky, které produkují bakterie tlustého střeva, jsou pak zodpovědné za bolesti břicha, pocity tlaku, nadýmání, nevolnost, zvracení, dokonce i za bolesti hlavy, ztrátu koncentrace nebo poruchy krátkodobé paměti.

V raném dětství se laktózová intolerance většinou neprojevuje a děti nemají problémy s pitím mateřského mléka. V dospívání a dospělosti ale klesá aktivita enzymu laktáza, čímž se snižuje tolerance mléka nebo mléčných výrobků.

Diagnostika laktózové intolerance často probíhá na základě bezlaktózové diety. Ke správnému postupu však patří také určení aktivity enzymu laktáza. To probíhá pomocí několika vyšetření:

  • expoziční test – rozvoj zažívacích obtíží po podání 1 litru mléka
  • stanovení pH stolice – fermentací nestrávené laktózy se pH stolice zvyšuje
  • dechový vodíkový test – měří se obsah vodíku ve vydechovaném vzduchu. Množství vodíku roste při laktózové intoleranci, neboť se tvoří fermentací laktózy v tlustém střevě.
  • měřením glykémie (hladina cukru v krvi) po podání laktózy – při laktózové intoleranci se glykémie po požití laktózy nemění, protože nedochází ke štěpení laktózy na glukózu a galaktózu a tedy ani ke zvýšení glukózy v krvi
  • biopsie střevní sliznice – vyšetření aktivity enzymu laktáza
  • genetický test – diagnostika vrozené laktózové intolerance

Ve kterých potravinách je laktóza obsažena?

JogurtLaktóza se přirozeně vyskytuje v mléce savců. Působením bakterií mléčného kvašení dochází v zakysaných mléčných výrobcích ke snížení obsahu laktózy o 20 – 30 %. Nicméně v některých jogurtech může být obsah laktózy vyšší, protože se pro zvýšení sušiny přidává sušené nebo zahuštěné odstředěné mléko (zvyšuje se celkový obsah laktózy). Naopak při výrobě sýrů odchází většina laktózy do syrovátky a zbytek je odbourán fermentací. Tvrdé sýry tedy laktózu téměř neobsahují.

U dalších potravin je potřeba číst složení. Laktóza může být obsažena v čokoládě, bonbonech, sušenkách, masných výrobcích, sladkém a slaném pečivu, chipsech, instantních výrobcích a dalších potravinách.

Laktózy se ale nemusíte v malém množství obávat. Aktivita enzymu laktáza většinou bývá částečně zachována a malé množství laktózy bezproblémově strávíte. Pokud nekonzumujete mléčných výrobků nebo potravin s laktózou příliš, nemusí se zažívací potíže ani objevit. Obávat se nemusíte ani laktózy obsažené v léčivech, např. v tabletách. Její množství v jedné tabletě je do 1 g (často i méně v závislosti na velikosti tablety), což by nemělo způsobit žádné zažívací problémy.

Jak se správně stravovat?

Existuje mnoho způsobů úpravy jídelníčku. To, co pomáhá jednomu, však nemusí vyhovovat druhému. Protože neexistuje léčba ve formě léků, je kontrola příznaků intolerance laktózy zcela na vás a na dodržování diety. Většina osob s laktózovou intolerancí nemá po úpravě stravování žádné příznaky a mohou jíst či pít mléčné výrobky. Mléko většinou způsobuje největší zažívací potíže, ale ostatní mléčné výrobky je možno konzumovat i nadále. Množství je individuální podle míry aktivity enzymu laktáza. Zkrátka je nezbytné vyzkoušet, co vám bude vyhovovat.

Zde je několik tipů, jak se zbavit příznaků laktózové intolerance:

  • omezte množství (velikost porce) mléka a mléčných výrobků ve stravě – všechny druhy kravského mléka obsahují stejné množství laktózy. Pokud si nejste jisti, zda vám určitý mléčný výrobek způsobí potíže, zkuste nejprve malé množství a počkejte, než sníte nebo vypijete víc.
  • pijte nebo jezte mléčné výrobky spolu s dalším jídlem – některým lidem pomáhá kombinovat tuhou stravu (např. cereálie) s mléčným produktem (např. mléko či jogurt).
  • rozložte si konzumaci mléka nebo mléčných produktů během dne – mnoha lidem pomáhá jíst menší porce mléčných produktů během dne než sníst najednou velkou porci.
  • jezte nebo pijte výrobky se sníženým obsahem laktózy – ve většině obchodů se dají koupit produkty se sníženým obsahem laktózy označeny „lactose-free“. Někomu však může vadit to, že mají sladší chuť. Pozor by si také měli dát diabetici, protože jim tyto výrobky mohou zvyšovat hladinu krevního cukru.
  • zkuste náhražky mléčných produktů – místo mléka a mléčných produktů lze používat sójové, oříškové nebo ovesné mléko, dále sójové sýry nebo rostlinné smetany. Nezapomínejte však na to, že využitelnost bílkovin a obsah minerálů je u sójových produktů nižší.
  • zkuste potravinové doplňky s obsahem enzymu laktáza – existují tablety, které se užívají půl hodiny před jídlem (např. Lactanon®, Laktazan®, Laktoleraza®) nebo se lze koupit přípravky, které se dají do mléka 24 h před konzumací (např. kapky Laktazan®, kapky ColiPrev®). Během této doby dojde k rozštěpení laktózy na monosacharidy, které pak mohou být stráveny.
  • jezte jogurty s živými kulturami – bakterie mléčného kvašení obsažené v jogurtech napomáhají trávení laktózy.
  • pozorně čtěte složení potravin – laktóza může být skryta ve složení pod těmito názvy: mléčná sušina, syrovátka, tvaroh, smetana, sušené odstředěné mléko.

Nezapomeňte na vápník!

Nejčastějším problémem u diety s nízkým obsahem laktózy je nedostatečný přísun vitamínů a minerálů obsažených v mléce, zejména vápníku. Mléčné výrobky pokrývají příjem vápníku až ze 70 %. Vápník je zejména důležitý pro ženy po období menopauzy, protože snižuje riziko rozvoje osteoporózy. Pokud je vápníku ve stravě nedostatek, je vhodné užívat léky či doplňky stravy s obsahem vápníku.

Potraviny neobsahující laktózu s obsahem vápníku:

  • brokolice, kapusta, květák, okra, listy tuřínu
  • tuňák, losos, konzervované sardinky
  • mandle, mák, sezam
  • bílé fazole, tofu
  • potraviny se zvýšeným obsahem vápníku – některé džusy, sójové produkty.

Pro dobré vstřebávání vápníku je potřeba mít také dostatečný příjem vitamínu D. Vitamín D se tvoří při vystavení kůže slunečnímu záření. Dále je obsažen v mořských rybách, vaječném žloutku a játrech. Středoevropská populace má v průměru nedostatek vitamínu D, a proto je vhodné zvážit užívání potravních doplňků s vitamínem D (zejména v období menopauzy a po něm).

V prevenci osteoporózy by se také nemělo zapomínat na pohyb, při kterém zatěžujeme kosti vahou vlastního těla (např. chůze, chůze po schodech, tanec a další cvičení). Tato zátěž napomáhá ke správné přestavbě kosti a zabudování vápníku do kostní hmoty (kost není neměnná během života – neustále dochází k odbourávání a novotvorbě).

Osteoporóze se věnují tyto články: Osteoporóza, Vápník a vitamin D v prevenci osteoporózy, Osteoporóza: Jaké léky a cviky vás jí zbaví?

Laktózová intolerance je sice obtěžující, ale její příznaky se dají odstranit pomocí úpravy diety, při které není často nutné vzdát se všech mléčných výrobků. Pozor však na dostatečný příjem vápníku a vitamínu D. Pokud máte podezření na laktózovou intoleranci, neváhejte se obrátit na svého lékaře.

Pokorová Jana, Mgr.

Nemocniční lékárna FN, Hradec Králové

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr