Prevence rýmy a nachlazení

Vyhnout se nachlazení v nadcházejícím ročním období není lehké. Co vše můžeme udělat pro to, aby se od nás bacily držely co nejdále?

V tomto případě je jisté, že stoprocentní prevence neexistuje. Základem je především posilování celkové obranyschopnosti organismu. Toho lze dosáhnout otužováním, dostatečnou vlhkostí vzduchu v prostorách, kde se pohybujeme, stravou bohatou na čerstvé ovoce a zeleninu, podáváním vitamínů, vhodným oblečením a minimem stresu.

Velice důležitým faktorem je hygiena a mytí rukou. Uvádí se, že více než polovina infekcí souvisí právě s nedostatečným mytím rukou.

prevence rýmy a nachlazeníJak správně umýt ruce?

Pro mytí doma, v práci nebo na veřejných toaletách se základní pravidla neliší. Nejdříve vždy ruce navlhčíme. Poté naneseme mycí emulzi nebo mýdlo a rozetřeme ji skutečně po celém povrchu rukou.

Zapomenout by se nemělo na vrchní stranu ruky, malíkovou hranu, palce, konečky prstů a oblast pod nehty. Ruce umyjeme pod vodou až po 20 vteřinách, aby mělo mýdlo nebo emulze čas začít působit. Po opláchnutí rukou je utřeme do ručníku, nejlépe papírového (práce, veřejné toalety), a až použitým ručníkem zavřeme vodu.

Prevence u dětí se v základních doporučeních neliší od dospělých. U novorozenců a kojenců má velmi důležitou roli posílení imunity pravidelným kojením. Mateřské mléko obsahuje obranné látky, které omezují množení virů, a také specifické protilátky proti mikrobům, s nimiž se matka dítěte setkává.

U větších dětí se doporučuje postupné otužování, dostatečné oblékání (pozor na nadměrné oblékání vedoucí k přehřátí) hygiena (mytí rukou, výměna kapesníků), pravidelné a časté větrání v místnosti, udržování přiměřené teploty v místnosti a dostatečné zvlhčování vzduchu.

Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou možnosti posilování imunity u dětí?

Jak předejít nachlazení?

V období s vyšším výskytem onemocnění je doporučeno omezit cestování městskou hromadnou dopravou, návštěvy nákupních center, kin, divadel a zvýšit přísun vitamínů (vitamín C). Doporučená denní dávka vitamínu C pro dospělého je 80 mg na den, při užívání v období se zvýšeným výskytem nachlazení lze zvýšit dávku krátkodobě na 500 až 1000 mg/den.

U dětí je doporučená denní dávka vitamínu C dle věku 30 – 70 mg/den. Z přírodních zdrojů je na vitamín C velmi bohatý např. šípek, jeřabiny, rakytník, křen, černý a červený rybíz, citrusy, rajčata, paprika, zelí, růžičková kapusta, petržel, pažitka, kopr, řeřicha a kopřivy. Bohužel se až 60 % vitamínu C obsaženého v těchto potravinách zničí při jejich tepelném zpracování.

Z přírodních látek, které se dále užívají pro podporu obranyschopnosti organismu, to jsou např. zázvor, echinacea, česnek, ženšen, eleuterokok, hlíva (obsahuje glukany), kolostrum. Preventivně se dají použít i některá homeopatika.

Prevence rýmy

Za určitou formu prevence před rýmou je možné považovat i solné roztoky s mořskou či minerální vodou. Roztoky se aplikují ve formě spreje nebo kapek. Tyto přípravky lze rozdělit dle koncentrace solné složky na isotonické a hypertonické. Isotonické nosní přípravky obsahují nižší podíl solné složky, jsou určeny pro každodenní péči o nosní sliznici - čistí ji, zvlhčují a regenerují. Hypertonické preparáty mají vyšší obsah solí. Jejich fyzikálním působením dochází ke snížení otoku sliznice a uvolnění nosu, zároveň je nosní sliznice čištěna a zvlhčována.

Mgr. Dita Otradovcová

Ústavní lékárna IKEM

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr