Migréna: Jak se jí nejlépe vyvarovat?

Migréna je bolestivé, často chronické onemocnění, které postihuje cévy mozku. První signály migrény jsou vyvolány nadměrným stažením cévního řečiště v oblasti zrakového centra v týlní části hlavy. Silná bolest je vyvolána až v druhé fázi migrény, kdy dochází k rozšíření cévního řečiště v oblasti mimolebních tepen, zejména krkavice.

Migréna

Záchvaty bolesti (migréna) přichází zpravidla v periodách. Migrénou v dospělosti trpí dvakrát častěji ženy než muži.

Příčiny migrény

Pro migrénu byla prokázána genetická predispozice, přičemž spouštěcím faktorem bývá často stres, nadbytek nebo nedostatek spánku a pohybu nebo hormonální změny.

Příčinami migrény mohou být: klimakterium, menstruace, nadměrné sluneční záření, špatně korigovaná oční vada, prudké nebo blikající světlo, nadměrný hluk, prudká změna tlaku vzduchu a počasí, hypoglykémie, kouření, alkohol, hladovění, nedodržování pitného režimu, případně nevhodná dieta.

K migréně může docházet také po úrazech hlavy, nebo pokud se vyskytují problémy s krční páteří.

migrénaRežimová a dietní doporučení pro prevenci vzniku migrény:

  • Pravidelný pohyb nejlépe venku na čerstvém vzduchu a relaxační cvičení.
  • Duševní hygiena, tzn. eliminovat stres, regulovat výkyvy nálady, pozitivní myšlení, smích, čas na hobby, aktivní odpočinek.
  • Pravidelný a dostatečný spánek.
  • Racionální životospráva, tzn. eliminovat dráždivá jídla, umělá sladidla, dusitany, nehladovět, jíst pravidelně několikrát denně menší porce, nepřejídat se.
  • Dodržovat pitný režim - pít nealkoholické nízkoenergetické nápoje bez umělých sladidel, dodržovat střídmost v pití alkoholických nápojů, kávy a koly.

Pokud dojde k projevům záchvatu migrenózní bolesti, užít včas léky (antimigrenika), uchýlit se do klidového režimu, odpočívat, ideálně se vyspat.

Jako prevenci lze užívat hořčík nebo pít minerální vody se zvýšeným obsahem hořčíku.

Mgr. Magdaléna Kalinayová

Ústavní lékárna IKEM