Opalování a opalovací přípravky

Slunce k životu potřebujeme. Má dobrý vliv na naši náladu a jeho paprsky pomáhají tvorbě vitamínu D v těle. V této souvislosti bych ráda uvedla, že k tvorbě dostatečného množství vitamínu D je potřeba sluneční osvit nechráněné kůže o ploše obličeje a rukou po dobu 1 hodiny týdně (zhruba 10 minut denně). Argument „nemažu se opalovacími krémy, abych měl dostatek vitamínu D“ proto není na místě.

Opalování

Slunce vyzařuje široké spektrum záření. Složka, která nás v souvislosti s opalováním nejvíc zajímá, je ultrafialové (UV) záření. UV záření má tři složky: UVA, UVB a UVC.
Zatímco UVC záření blokuje ozónová vrstva, UVA a UVB dopadají na Zemi a ovlivňují naši kůži. Přirozenou obrannou reakcí kůže proti UV záření je tvorba pigmentu melaninu, který snižuje energii záření tím, že ji pohltí a rozptýlí. Navenek se vytvořený pigment projeví zhnědnutím kůže (opálením).

UVA záření při kontaktu s kůží způsobuje sluneční alergii. Obecně se dá říci, že se sluneční alergie může objevit tehdy, vystavíme-li se nezvykle silné dávce slunečního záření. Taková situace většinou nastává s prvním jarním sluncem, nebo první den na dovolené u moře. Vyrážka se nejčastěji objevuje na krku, v dekoltu a na rukou. Lidem s citlivou pletí se sklonem k alergii se doporučuje používání vysokého ochranného faktoru a pozvolné zvyšování délky pobytu na slunci. Sluneční alergie může být zaměněna za alergii na některou ze složek opalovacícho přípravku. Proto je důležité sledovat i složení přípravků, kterými se mažeme. Většina případů alergie je způsobena chemickými filtry, proto se citlivým osobám doporučuje opalovací přípravek s minerálními filtry.

UVA záření proniká hluboko do kůže, konkrétně do dermis, ve které jsou uloženy různé druhy vláken, zodpovědné za pružnost pokožky. Při dlouhodobém působení UVA záření na kůži dochází k urychleníjejího stárnutí (tzv. fotoaging). Kůže ztrácí elasticitu, dříve se nám tvoří vrásky, dělají se nám pigmentové skvrny. Dále dochází k poškození DNA a v dlouhodobém horizontu se tak může rozvinout rakovina kůže.

Nejnápadnější akutní reakcí kůže na UVB záření je její zánět spojený se zarudnutím/zčervenáním, napětím, bolestí a přehřátím (tzv. solární erytém). Snažte se tomuto začervenání vyvarovat, protože jeho opakovaný výskyt je spojen se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny kůže. Chraňte se před UVB zářením, i když se tzv. dobře opalujete. Začervenání se objeví i na vaší kůži, jen bude překryto intenzivní pigmentací.

Více se o spálení pokožky dočtete ve článku, který byl zpracován přímo na toto téma ZDE.

Je důležité chránit svou kůži jak před UVA tak před UVB zářením. Ochranu před slunečním zářením rozdělujeme na mechanickou a kosmetickou.

1. Mechanická ochrana

  • Opalováníchraňte se pokrývkou hlavy a krku, volte vhodný oděv
  • noste brýle s kvalitním UV filtrem
  • zdržujte se ve stínu mezi 10 – 15 hodinou
  • miminka do 6 – 12 měsíců (názory se různí) by se neměla vystavovat slunci vůbec, děti do 3 let pak pouze s ochranou – kosmetickou i mechanickou
  • chránit kůži před negativními vlivy slunečního záření můžete také pomocí přípravků s obsahem betakarotenu - jedná se o antioxidant, který umí neutralizovat škodlivé látky, vznikající během slunění

2. Kosmetická ochrana

  • používejte opalovací přípravky s ochranou proti UVA i UVB
  • aplikaci přípravku opakujte několikrát denně v závislosti na použitém faktoru a aktivitě (koupání, pocení)
  • místa s jizvami, akné, mateřskými znaménky a pigmentovými skvrnami chráňte zásadně ochranným faktorem 50+
  • přípravek roztírejte rovnoměrně
  • nanášejte dostatečné množství přípravku (snížením množství aplikovaného přípravku se snižuje i účinnost)
    • tělo = 6 kávových lžiček (cca 30 g)
    • obličej = 1 kávová lžička (cca 5 g)
    • V lékárně se často setkáváme s tím, že klienti podceňují množství přípravku, které je potřeba vzít si na dovolenou. Jedno 200 ml balení určitě nebude stačit pro čtyřčlennou rodinu na týdenní dovolenou.
  • Kolem opalování existuje řada mýtů. Jedním z nich je, že pokožka opálená ze solária je odolná vůči sluníčku a nemusí se již používat opalovací krém. Ochranný prostředek používejte vždy bez ohledu na předchozí návštěvu solária.

UV FILTRY

UV filtr je speciální látka, která UV záření pohlcuje/odráží a zabraňuje tím jeho nežádoucímu působení. Je důležité zdůraznit, že neexistuje 100% ochranný filtr, který by pohltil/odrazil veškeré záření. UV filtry se dělí do dvou skupin – na chemické a fyzikální filtry.

1. chemické filtry = ABSORPČNÍ filtry = absorbují záření

Svou chemickou strukturou pohlcují energii UV záření a přeměňují ji na teplo. Vstřebávají se do pokožky, existuje u nich riziko vyvolání alergické reakce. Chemické filtry se doporučují používat pro děti až od 3 let.

Neúčinkují ihned po nanesení – je potřeba aplikovat alespoň 30 minut před samotným sluněním.

Příklady látek, které se používají jako chemické filtry v opalovacích přípravcích: oktokrylen,

2. fyzikální filtry = MINERÁLNÍ filtry = odrážejí záření

Na rozdíl od chemických filtrů se nevstřebávají do pokožky, ale vytváří na kůži film, který odráží sluneční paprsky jako zrcadlo. Mají okamžitý nástup účinku a většinou nealergizují. Jsou vhodné pro děti a pro osoby s citlivou kůží. Přípravky s minerálními filtry bývají dražší než ty s chemickými filtry.

Minerální filtry mají většinou bílou barvu, některé dermokosmetické firmy proto používají minerální filtry ve formě nanočástic, jejich 100% bezpečnost je však v současné době předmětem diskuzí.

Příklady látek, které se používají jako fyzikální filtry: oxid zinečnatý, oxid titaničitý, oxid železnatý (v make-upech)

3. moderní filtry

Nejnovější filtry mají vlastnosti jak chemických filtrů, tak i těch fyzikálních. Příklady: Tinosorb S, Tinosorb M

OZNAČENÍ OPALOVACÍCH PŘÍPRAVKŮ

  • sunscreen = synonymum pro opalovací přípravek
  • water-resistant přípravek = odolný proti vodě; voda zkracuje dobu ochrany tímto opalovacím přípravkem na 40 minut (po uplynutí této doby je potřeba se znovu namazat)
  • water-proof přípravek = odolný proti vodě; voda zkracuje dobu ochrany tímto opalovacím přípravkem na 80 minut (po uplynutí této doby je potřeba se znovu namazat)
  • UV index = číslo, která říká, jak moc slunce svítí a jak moc si na něj máme dávat pozor

Ochrana před UVA zářením

Než si koupíte opalovací přípravek, ujistěte se, že chrání i před UVA zářením. Pokud přípravek chrání před UVA zářením, musí být na obale označen symbolem UVA v kroužku.

Na krabičce je možné nalézt údaj o tzv. kritické vlnové délce, která je určující pro UVA ochranu. Čím je tato hodnota vyšší, tím je přípravek kvalitnější. Optimální hodnota je 370 nm.

SPF faktor= Sun Protection Factor

Označuje míru ochrany před UVB zářením. Jedná se o násobek času, o který oddálíme vznik zčervenání kůže. Zjednodušeně řečeno, faktor 10 nám říká, že přípravek prodlouží náš pobyt na slunci desetkrát při vzniku stejných škod (začervenání).

Mezi povolené hodnoty SPF patří: 6, 10, 15, 20, 25, 30, 50 a 50+. Následující tabulka demonstruje, že rozdíl mezi faktorem 20 a 50 není tak velký, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ochranný faktor 50 neposkytuje pětkrát vyšší ochranu než faktor 10. Přípravky s SPF nad 50 už ochranu nijak výrazně nezvyšují. Vždy ale respektujte svůj fototyp a místo, kam za opalováním jedete.

SPF

Množství neutralizovaného UV záření

10

90%

20

95%

30

97%

50

98%

V současné době není pochyb o tom, že obě složky UV záření se podílejí na vzniku poškození kůže během opalování. Proto je nezbytné důsledně používat opalovací přípravky a riziko poškození tak minimalizovat. Myslete také na fakt, že kůže si pamatuje a sčítá jednotlivé efekty. Tím riziko poškození ještě narůstá.

PharmDr. Klaudie Synáková

Lékárna BENU, Česká Lípa

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr