Zadržování vody v těle

Voda je pro funkci našeho těla zcela nezbytná. Umožňuje transport důležitých látek, zajišťuje prokrvení a termoregulaci, vytváří vhodné prostředí pro průběh reakcí a také dodává pevnost a pružnost kůži a sliznicím. Kromě toho je dostatek vody velmi důležitý i pro psychickou pohodu. V současné době je však velmi časté, že dojde k narušení rovnováhy mezi příjmem a výdejem tekutin, voda neodchází tak, jak by měla, zadržuje se v těle a působí nepříjemné potíže. Možná se tento problém týká i vás.

Zavodnění organismu

Množství vody v těle závisí na věku, pohlaví, hmotnosti, zavodnění organismu a podílu tukové tkáně. Všeobecně platí, že čím je člověk starší, tím méně vody v těle má. Muži mají vody více než ženy a s rostoucím podílem tuku v těle se podíl vody snižuje. Významné je však nejen množství vody v těle, ale také její kvalita – obsah iontů a dalších látek. Proto je řízení dějů souvisejících s objemem a kvalitou vody velmi citlivě řízeno a jakákoliv porucha v regulaci může vážně ohrozit fungování některých orgánů.

Příjem a výdej vody je za normálních okolností v rovnováze. Během jednoho dne dochází k výměně asi 1,5 litru. Vylučování probíhá močí, stolicí, potem, ale také dýcháním, případně zvracením. Největší podíl na příjmu by měl mít pitný režim. Ten je u každého člověka velmi individuální. Závisí na věku, pohlaví, fyzické aktivitě, zdravotním stavu, stravě a dalších faktorech. Obecně se dá říci, že by měl být příjem asi 25 až 40 ml na 1 kg hmotnosti na den.

Příčiny zadržování vody v těle

  • Životospráva - nevhodný způsob stravování je nejčastější příčinou zadržování vody v těle. Jedná se především o nadměrný příjem soli, cukrů, časté používání polotovarů, konzumace hotových jídel a potravin, které obsahují významné množství dochucovacích složek, pochutin nebo konzervovaných a jinak průmyslově zpracovaných potravin. Důležitý je také správný pitný režim. Vhodná je především čistá voda (nejlépe neslazená a bez bublin), případně čaje (doporučuje se v případě zavodnění zejména zelený čaj, některé bylinné čajové směsi určené k detoxikaci, podpoře lymfatického systému atd.) nebo ředěné ovocné šťávy. Nevhodná je káva a alkohol.
  • Dlouhodobá dehydratace - nedodržování pitného režimu může být překvapivě také jednou z běžných příčin zadržování vody. Organismus najíždí na tzv. úsporný režim (jako je tomu i v případě hladovění) a dělá si zásoby vody i z běžného příjmu tekutin.
  • Nadváha, obezita - s nimi spojená metabolická onemocnění (především cukrovka 2. typu).
  • Další onemocnění – jater, ledvin nebo srdeční choroby. Zavodnění bývá v těchto případech typicky spojeno s určitou oblastí – např. otok v oblasti břicha může signalizovat jaterní onemocnění, otoky víček a tváří (až po dolní končetiny) obvykle bývá příznakem snížené funkce ledvin, srdeční onemocnění se může projevovat otoky dolních končetin, zejména v oblasti kotníků, které jsou symetrické.
  • Užívání některých léků (např. hormonální antikoncepce).
  • Hormonální výkyvy (napětí v prsou nebo otoky rukou před menstruací, nabírání na váze a zavodnění v souvislosti s menopauzou).
  • Těhotenství - zvyšující se objem krve, nárůst hmotnosti, zatížení žilního systému dolních končetin – typickými příznaky v těhotenství jsou otoky nohou i celkové hromadění tekutin v závislosti na rostoucím bříšku. Nejedná se však o závažný problém a ke zmírnění obtíží většinou stačí režimová opatření – vyvážený jídelníček, podpůrné punčochy, pitný režim a speciální cviky na posílení žil nohou.
  • Poruchy lymfatického systému - lymfatický systém má svůj koloběh v těle stejně jako krev. Tekutina, která v něm proudí, se označuje jako lymfa (nebo též míza – mízní systém) a je čistě průhledná. Prochází lymfatickými cévami a prostupuje speciálními „filtry“, které jsou známé jako lymfatické uzliny. Zajišťuje očistu – odvod odpadních látek (zbytky léků, chemické látky z průmyslově zpracovaných potravin, toxické látky, nadbytek hormonů, tukové buňky, ale i bakterie). Její správná cirkulace je proto pochopitelně pro tělo velmi důležitá. Dojde-li ke zpomalení průtoku, nebo dokonce k úplnému zastavení, začne se tekutina hromadit. Varovným signálem mohou být „obyčejné“ otoky nohou v létě, pocit nafouknutí, křeče nebo celulitida. Čím déle se problém ignoruje, tím hůře se pak stav léčí, neboť lymfa zatuhne a je nutné ji znovu uvést do pohybu, aby plnila svou očistnou funkci.
  • Rizikovými faktory - bývají různé úrazy, operace, nadměrné užívání chemických léků nebo podávání hormonů, ale také nevhodná strava. Říká se také, že potíže s lymfou mívají ženy, které se neumějí „zastavit“, pečují o rodinu, o manžela, o domácnost, jsou vytížené a neumějí si najít čas samy na sebe… Důležitá je proto nejen léčba ve formě lymfodrenáží, upravení jídelníčku a dodržování pitného režimu, ale také celková změna přístupu k životu, k sobě samému a přehodnocení priorit.
  • Zatížení žilního systému (dlouhé sezení, stání v práci apod.) - aby se mohla krev vracet směrem od nohou zpět k srdci, je zapotřebí speciálních mechanismů. Tím nejvýznamnějším je tzv. žilní pumpa – svaly v okolí žil podporují tok krve proti gravitační síle směrem nahoru a jejímu návratu zpět brání žilní chlopně. Při častém sezení nebo stání se tento mechanismus zpomalí a dochází tak k průniku tekutiny mimo cévy, ke vzniku otoků, a dokonce až bolestivým zánětům. Tomuto onemocnění se říká chronická žilní nedostatečnost a kromě otoků se projevuje křečovými žílami, bolestivostí a neklidem dolních končetin. Na jeho rozvoji se podílejí také vrozené dědičné dispozice a věk, nevhodný životní styl (nedostatek pohybu, špatné stravování, kouření, obezita apod.).

Projevy zadržování vody v těle

  • Otoky – patří mezi nejběžnější projevy zavodnění organismu, především následkem špatného proudění lymfy v těle a žilní nedostatečnosti. Mohou být příznakem také vážnějšího onemocnění (např. srdeční nedostatečnosti, snížené funkci štítné žlázy, případně poruch zpracování bílkovin v těle). Pokud se objeví rychle (v řádu několika dní), obraťte se na svého ošetřujícího lékaře!
  • Celulitida – neboli tzv. pomerančová kůže může být jedním z prvních příznaků, který nás upozorní na špatné proudění lymfatické tekutiny, objevuje se nejen u osob s nadváhou, ale také u štíhlých, a dokonce postihuje i muže.
  • Obtížné hubnutí – v případě, že se snažíme zhubnout (cvičíme, držíme dietu), ale čím více se snažíme, tím méně se nám to daří. Je možné, že se vůbec nejedná o tukové polštáře, co obaluje naše tělo v oblasti břicha, zadečku nebo stehen. Může jít o hromadění tekutiny – v tomto případě lymfy, která neodtéká, ale hromadí se na kritických místech a náročná fyzická aktivita stav naopak zhoršuje.
  • Zvýšená potivost (stále vlhké dlaně, chodidla)
  • Změny krevního tlaku, srdeční a dechová nedostatečnost – změny, které souvisejí s reakcí organismu na zvýšený objem tekutin v těle.

Prevence zadržování vody v těle

  • ZeleninaÚprava životosprávy - věnujte zvýšenou pozornost výběru potravin. Omezte zejména polotovary, nadměrně kořeněná a slaná jídla a nejrůznější pochutiny. Snažte se také snížit příjem cukrů, zejména těch „zjevných“ – sladkostí, slazených nápojů a limonád atd., neboť spoustu cukrů přijímáme, aniž bychom si to uvědomovali (ovoce, cereálie, pečivo, přílohy, kečup apod.). Současným trendem je také odkyselení organismu. Není však potřeba volit drastické metody, jako jsou koupele v „louhu“ nebo různé odkyselovací směsi. Stačí jednoduše omezit, případně na nějakou dobu zcela vyloučit z jídelníčku tzv. kyselinotvorné potraviny. Jedná se především o maso a masné výrobky (zejména uzeniny), obiloviny a produkty z nich, různé pochutiny a pikantní koření, ale také luštěniny.

Podpořit odvodnění můžete naopak potravinami, které působí proti nadměrnému zadržování. Je to například některá zelenina (okurka, rajče, špenát, petržel nebo celer), ovoce (černý rybíz, brusinky, meloun), zelený čaj, případně některé bylinky (libeček, maliník, černý bez, kopřiva, pampeliška nebo fenykl).

  • Zařazení pravidelné pohybové aktivity - doporučuje se nenáročné cvičení, při kterém se dbá na správné dýchání. Například jóga, plavání, případně různá dechová a relaxační cvičení. Pokud otékají nohy, je dobré zaměřit se na speciální cviky, které aktivují svaly lýtek (střídání pata-špička, kroužení v kotnících a další). Vhodné jsou také procházky v přírodě, turistika nebo jízda na kole.
  • Lymfatické masáže - lymfatické masáže slouží k rozproudění lymfy. Je však nezbytné obrátit se na vystudované odborníky s praxí, kteří tyto masáže umějí provádět správně. Nejedná se o masáž v pravém slova smyslu, spíše jemné krouživé pohyby a střídání jemného tlaku a krátkých tahů jednotlivými prsty ve směru proudění lymfy – jde-li o masáž ruční. Lymfatické masáže se mohou provádět také přístrojem (tzv. přístrojové lymfodrenáže), kdy postupným nafukováním a vyfukováním jednotlivých úseků speciálního overalu (od chodidel až po pás) dochází k vyvolání tlakové vlny, která podporuje lymfatický systém. Tím také dojde k podpoře odvodnění, vyplavování toxinů, regeneraci těla i zmírnění únavy. Provádějí se v cyklech po deseti, nejlépe opakovaně do zlepšení. Nejsou však vhodné pro všechny. Omezení musí posoudit ošetřující lékař.
  • Hydratace organismu - zkladním předpokladem je také dodržování správného pitného režimu. Nejvhodnější je čistá voda (kohoutková nebo kojenecká), bez bublin, neslazená. Doporučuje se také neslazený zelený čaj, popřípadě bylinné čaje, které podporují tok lymfy (např. Ryor Lymfodren®, Lymfatický čaj Devatero bylin® od Dr. Grešíka, bylinný čaj Lymforegen®), zlepšují odvádění toxinů (Dr. Popov® Univerzální detoxikační čaj), čistí (Devatero bylin® Čistící čaj s červenou řepou, Apotheke® BIO Čistící čaj) a regenerují (Herbex® Regenerační čaj), mohou mít také močopudný efekt (s obsahem zlatobýlu, přesličky, kopřivy nebo břízy – urologické čajové směsi, např. Nephrosal® bylinný čaj na ledviny a močové cesty). Vhodné je také podpořit činnost jater, s úspěchem se využívá drcené semeno ostropestřce mariánského (2x denně kávová lžička), případně čajové směsi s pampeliškou, fenyklem, mátou a heřmánkem (Teekanne® Játra a žlučník).
  • Dostatečný přísun vitaminů a minerálů - otoky a zavodnění jsou často spojovány také s nedostatkem, nebo naopak nadbytkem některých vitaminů či minerálů. Nadměrné množství sodíku, který na sebe váže vodu, bývá příčinou zavodnění (při zvýšeném solení anebo častém pití minerálních vod s vyšším obsahem sodíku). Zadržování vody v těle bývá spojováno s nedostatkem hořčíku nebo draslíku, případně vitaminu B6. Doporučuje se přijímat stravu bohatou na obsah těchto látek (ovoce – banány, meloun, sušené ovoce, zelená zelenina, semínka a ořechy, libové maso, tuňák, celozrnné obiloviny), případně doplnit potřebné vitaminy a minerály ve formě potravinových doplňků.

Podpůrné postupy

Nejprve je nutné vyloučit závažnější příčinu hromadění vody v těle nebo vedlejší účinek léčiv. K odvodnění mohou přispět některé bylinné přípravky nebo doplňky, které jsou k dostání bez lékařského předpisu (např. H2Out®, Forfemina®, Kneipp® 3 bylinky na odvodnění), jejich použití je však v první řadě podmíněno výše jmenovanými preventivními opatřeními. Ohledně výběru se obraťte na svého lékárníka. Vhodnost použití, pokud se dlouhodobě léčíte s jiným onemocněním, byste měli konzultovat také se svým ošetřujícím lékařem.

Pozor na použití léčivých přípravků určených k odvodnění, mohlo by dojít k dehydrataci organismu! Tato léčiva by měl nasazovat pouze lékař na základě příslušné diagnózy.

Vyzkoušet můžete také homeopatika (např. Natrum sulfuricum), Schüsslerovy soli nebo postupy tradiční čínské medicíny.

Velmi důležitá jsou však především režimová opatření – pohyb, zdravý životní styl, dodržování pitného režimu atd.

PharmDr. Kateřina Dubská

Lékárna Dům zdraví, Hodonín

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr