Výživa je důležitá také ve stáří

Zdravá a vyvážená strava je důležitá v každém věku, a proto by se neměla podceňovat ani ve věku seniorském. Vlivem stárnutí dochází k řadě fyziologických změn, které ovlivňují příjem a vstřebávání potravy, a to může vyústit až k narušení výživového stavu. Právě strava přitom přispívá k celkově dobré zdravotní kondici a vitalitě.

Výživa seniorů

Seniorský věk oficiálně začíná v šedesáti letech a dále se dělí do tří etap:

  • 60 – 75 let – mladí senioři
  • 75 – 89 let – vlastní stáří
  • 90 let a více – dlouhověkost

V období stárnutí je také potřeba rozlišovat mezi kalendářním a biologickým věkem. Kalendářní věk si lehce spočítáme podle data narození, zato věk biologický vypovídá o stavu organismu a celkové kondici. Biologický věk tedy daleko lépe vystihuje změny spojené se stárnutím a „opotřebovanost“ organismu. Různá doporučení se by se proto měla zhodnotit podle individuálního zdravotního stavu.

Příjem potravy je v období stáří (senia) ovlivněn mnoha faktory, z nichž některé přirozeně ke stáří patří. Celkově klesá chuť k jídlu a zvyšuje se preference k sladkému. Spolu s tím se snižuje rozeznávání chutí. To může být častým důvodem nadměrného solení, které je nevhodné zejména u osob s vysokým krevním tlakem. Vhodnou alternativou může být používání většího množství koření (opatrně na kořenící směsi, které již obsahují sůl). Chuť jídla může zvýraznit česnek (neměl by se příliš používat u osob užívajících warfarin – léčivý přípravek na ředění krve), větší množství bylinek nebo rajčatové pyré (pozor však u osob s pálením žáhy nebo refluxem – návrat žaludečních šťáv do jícnu; rajčatové pyré by mohlo jícen podráždit). Na snižování příjmu potravy se může dále podílet snížená tvorba slin, zubní protézy nebo záněty v ústní dutině. Zde by mohla pomoct strava kašovitá nebo s dostatkem šťávy. Vlivem stárnutí může také docházet k horšímu vstřebávání výživových složek potravy, některých minerálů a vitamínů. Zejména se jedná o vápník, zinek, vitamín D, vitamín C a některé vitamíny skupiny B. Vápník a vitamín D jsou klíčové pro dobrý stav kostí a jejich dostatečný příjem je důležitý v prevenci osteoporózy. Zinek a vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu. Zinek je dále důležitý pro růst vlasů, nehtů a imunitu. Vitamín C je nejen důležitý pro správnou funkci imunitního systému, ale také pro tvorbu aminokyselin a antioxidační aktivitu buněk. Jeho nedostatek se může projevovat zvýšenou únavou.

Dalším problémem objevujícím se ve stáří je nedostatečný pitný režim. S přibývajícím věkem se snižuje pocit žízně, a tak často dochází k dehydrataci. Zde je potřeba si uvědomit, že káva, černý čaj ani pivo se nezapočítávají do pitného režimu. K větší motivaci a dodržování dostatečného příjmu tekutin může pomoct jednoduchá věc: ráno si uvařit konvici ovocného čaje nebo si napustit džbán vody, díky čemuž se dá získat větší přehled o příjmu tekutin během dne.

Celkový metabolismus se sice s věkem zpomaluje a obecně se doporučuje mírně snížit přísun energie, i přesto je však důležité nepodceňovat příjem bílkovin. Právě potřeba bílkovin v seniorském věku roste. V dospělosti je doporučené množství bílkovin 0,8 – 1 g na kg váhy na den. Se zvyšujícím se věkem se může potřeba bílkovin zvýšit až 1,2 g na kg váhy na den (70 kg senior, tak může potřebovat až 84 g bílkovin denně). Dostatečný přísun bílkovin brání úbytku svalové hmoty. Úbytek svalů úzce souvisí se syndromem tzv. křehkého seniora. Typickými znaky křehkosti jsou:

  • Nedostatek fyzické aktivity
  • Nechtěný úbytek váhy
  • Nadměrná únava
  • Nízká svalová síla
  • Pomalá chůze

„Křehcí senioři“ se hůře vyrovnávají s běžnými nemocemi jako je chřipka nebo močové infekce a je u nich daleko vyšší riziko komplikací a možné invalidity. Až 15 % seniorů, kteří bydlí doma, je podvyživených. V nemocnicích či jiných institucích je to až 45 %. Výživa seniorů má velký vliv na celkové prospívání a prognózu v případě zdravotních komplikací. Pokud dojde k podvýživě, zvyšuje se pravděpodobnost ztráty soběstačnosti.

V seniorské věku by se proto nemělo zapomínat na pestrost stravy, dostatek bílkovin, ovoce, zeleniny a také vlákniny. Mezi potraviny bohaté na bílkoviny patří samozřejmě maso, mléčné výrobky, ale také potraviny rostlinného původu.

Zdroje bílkovinZ masa je vhodné zejména drůbeží maso, libové hovězí a samozřejmě ryby. Velké množství bílkovin obsahují také tvrdé sýry (u osob s nadváhou jsou vhodnější nízkotučné varianty), tvarůžky nebo tvaroh. Z živočišných produktů nelze zapomenout na vajíčka, která také obsahují vitamíny skupiny B a minerály. Dalším vhodným zdrojem bílkovin jsou luštěniny, ořechy (nejvíce bílkovin obsahují vlašské ořechy), semínka a celozrnné obiloviny (např. ovesné vločky, hnědá rýže a vhodnější volbou je celozrnné pečivo místo bílého).

Rostlinné zdroje bílkovin obsahují také vlákninu, která příznivě ovlivňuje zácpu, kterou trpí řada seniorů. Při konzumaci vlákniny by se nemělo zapomínat na dostatečný pitný režim. Ve vyšším věku by se lidé neměli odbývat a měli by si život zpříjemňovat jídlem, které jim chutná (ideálně zdravou variantou). Pokud není možné zajistit přísun potřebných živin běžnou stravou, je možné doplnit jídelníček o přípravky tzv. sippingu (z anglického sip = usrkávat). Jedná se o výživu ve formě „pitíček“ nebo pudinků, které obsahují velké množství živin, vitamínů a minerálů a měly by být popíjeny mezi jídly. Většinou se jedná o přípravky se sladkou příchutí např. jahoda, vanilka, čokoláda nebo káva. Na trhu již ale existují také slané varianty s příchutí např. kuřecí kari polévky, zeleninové polévky nebo rajské. Mezi nejznámější patří značky Nutridrink®, Fresubin® nebo Resource®. Dále jsou k dispozici také varianty pro diabetiky (např. Diasip®) nebo pro podporu hojení ran (Cubitan®). S výběrem vhodné výživy Vám poradí Váš lékař nebo lékárník.

Na druhé straně stojí senioři, jejichž problém není podvýživa, ale naopak obezita. S odchodem do důchodu a nižší fyzickou aktivitou je často spojený nárůst hmotnosti a zároveň snížení „beztukové“ tělesné hmoty. Tím klesá klidový metabolismus a potřeba energie. Obezita ohrožuje seniory z důvodů snížené pohyblivosti, zvyšováním nároků na dýchání a může přispět k celkové invaliditě. Pokud se rozhodneme k dietě v seniorském věku, bývá pak cílem redukce hmotnosti o 5 – 10 %. Základem takové diety by měla být vyvážená strava s celkově nižším příjmem energie, a to na úkor tuků a sacharidů. Příjem bílkovin by měl být zachovaný (důvodem je zachování svalové hmoty, jak již bylo zmíněno výše). Dostatečný příjem vitamínů a minerálů by měl být pokryt příjmem ovoce a zeleniny, popřípadě doplňků stravy. K celkové změně režimu patří i úměrná fyzická aktivita. Ve vyšším věku se může jednat o pohyb méně intenzivní (např. chůze), kterému je vhodné věnovat více času. Na stránkách České lékárnické komory (www.lekarnici.cz) lze vyhledat lékárny, které poskytují odborné poradenství v podpoře snižování hmotnosti.

Vyvážená strava a dostatečný pohyb významně ovlivňují kvalitu života. Dobrý výživový stav je velmi důležitý v případě nemoci, úrazu nebo operace a má často rozhodující vliv na celkový vývoj zdravotního stavu.

Mgr. Jana Pokorová

Nemocniční lékárna FN, Hradec Králové

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

aplikace lékárny v čr